regen en dreigend tekort cashgeld - Reisverslag uit Puyuhuapi, Chili van Aad en Heleen - WaarBenJij.nu regen en dreigend tekort cashgeld - Reisverslag uit Puyuhuapi, Chili van Aad en Heleen - WaarBenJij.nu

regen en dreigend tekort cashgeld

Door: A&H

Blijf op de hoogte en volg Aad en Heleen

19 November 2018 | Chili, Puyuhuapi

Zondag nog redelijk droog een korte etappe kunnen maken naar Puyuhuapi wat weer aan zee (een fjord) ligt.
Snel een goed hostal gevonden, Augusto Grosse. Ja Duitstalig want Duitsers waaronder Augusto hebben dit dorp 80 jaar geleden gesticht. Toen noemden ze het Waldhagen. Ons hostal is knus, biedt wifi en een keukentje maar... moet cash betaald worden. Al sinds Hornopiren geen ATM meer gevonden en de volgende ATM is nog een eind weg.
Dus zullen we morgen in dit dorp verkassen. Afscheid van de Zwitserse Melissa en het Tasmaanse fietskoppel (vader John en zoon ...).
Of we gaan naar de Warmshowers (adres nog niet gevonden) of een ander hostel.
Maar hier eerst onze was laten doen. Je krijgt het droog en gestreken terug. Dat ruikt beter....

Nu dus tijd om wat in te gaan op de flora en fauna.
Aad scoorde een condor, lama (of een guanago), chucao's (een grote winterkoninkje) en een kolibrie. Heleen een ijsvogel (Martin pescador) en bandurria's (een wulp actie vogel).

Dan de flora: allereerst natuurlijk die enorme berenklauw, de naloa of Pangue die hoger dan een mens wordt. De struik met rode bloemen heet notro en die super varens heten Palu. Het wil hier wel groeien met vruchtbare lava grond en soms wel 4 meter regen per jaar. Dat hadden we ons van tevoren niet zo gerealiseerd.....

Dan het verhaal over Douglas Tomkins. Hij is de oprichter van Northface maar verkocht de toko al snel. Zijn 1e vrouw Susie Buell had Esprit opgericht dus er zat wel wat geld. Daar hebben ze diverse gebieden in Chili maar ook Argentinië opgekocht en ze naar natuur omgezet (dus het vee er geleidelijk af). In de parken zijn sjieke lodges gebouwd maar ook met goede kampeerterreinen. In de loop der tijd zijn die gebieden enorm groot geworden, tot wel 1 Mio hectares. Het Pumalin park "is ook van hen".
Ons einddoel is een zuidelijk park van hen, Valle de Chagabuco.
Maar nu verder met Douglas, hij is voor de 2e keer met Kristin getrouwd en 2 jaar geleden overleden bij een vaag kano-ongeluk. Hoe dat precies zit, gaan we nog onderzoeken.

Eergisteren veel Nederlanders gesproken. Ze doen een georganiseerde reis op individuele basis. En dat gaat via sjieke hotels op werkelijk verbluffende locaties. Voor ons altijd goed voor een prima kop Segafredo koffie.

Dan het goede nieuws; hier in Puyuhuapi juist verkast naar hotel Alemana. De eigenaresse spreekt nog goed Duits. Hotel Casa Ludwig (een soort zwarte woud huis) was dicht.
In Alleman kunnen we met de creditcard betalen (als tenminste de Electronic het weer doet; die is door alle regen uitgevallen). De carretera Austral ligt er verderop ook uit door een aardverschuiving. Nou ja, we konden toch al niet fietsen met dit weer..... De toeristen noemen dit dorp al Puyuhappy!

Update 21-11: er zijn vanwege de regen nu 4 aardverschuivingen ten zuiden van ons op de carretera Austral richting Coyhaique. Maar de fietsen staan prima droog (en wij ook).

• 20 November 2018 - 04:15

Pieter Kemper:

Geen lekker gevoel, lijkt me, zonder cash en geen pinautomaat te vinden... Over de Duitse invloed in Chili: in de jaren 70 was er veel te doen over Colonia Dignadad, ten zuiden van Santiago, waar een paar honderd Duitse Chilenen een soort nazi samenleving hadden opgericht. Kindermisbruik, lijfstraffen, gewapende bewaking, nazi ideologien etc... Bestaat nog steeds al zijn de scherpe kantjes er nu wel van af. Over wild: in zuid Chili schijnt nog een redelijke populatie jaguars te leven. Ik duim voor een pinautomaat en....beter weer!

• 20 November 2018 - 11:38

Henk Engbers:

Het Nederlands voetbalelftal is herrezen......voor het geval je dat nog niet wist. De Duitsers verslagen in de Kuip. en gisteravond te grazen genomen in Gelsenkirchen : 2-0 achterstand naar 2-2 in de laatste 5 minuten. De vrouwen doen het ook fantastisch, gaan naar het WK. Sinterklaas-intocht in diverse steden een puinhoop...………….kortom , je bent weer helemaal op de hoogte.

• 20 November 2018 - 14:25

Pieter Kemper:

Toch verbaast mij het gegeven dat grote hoeveelheid regen in het zuiden van Chili en op de westelijke flanken van de Andes een verrassing is. Aad is toch wel een weerman.... Ik hoop dat jullie niet via Argentinie terugfietsen want daar staat altijd een noordelijke windkracht 7... Hoe fietst het trouwens met de noorderzon in de rug? (Als-ie tenminste schijnt...)

• 20 November 2018 - 17:21

Gerry:

Mooi gebied bij Puyuapi!
    Mar wat vervelend met dat geld! Die automaten zijn er niet veel. Het zijn allemaal dorpen van niks. Hopelijk kun je WS adressen vindn of met creditkaart betalen of pinnen in Puerto Cisnes of Coihaique, daar zeker. Maar dat is nog een eind.... Tussen Coihaque en Cochrane is ook niks dus daar goed pinnen. Maaar dan is er onderweg ook niet veel om t aan uit te geven... Maar ook een zeer mooi stuk na Coihaique zoniet het mooiste...
    Die Tomkins overleed toen ik daar fietste. Een ongeluk op het Lago General Carrera met een kayak.... Het kan er aardig te keer gaan. Je kunt hier de Capillas de Marmol bezoeken. Erg de moeite waard. Het beste is in de ochtend dan is het water meestal nog rustig zegt men. Ik was er in de namiddag naar toe gegaan na mijn tocht van die dag. Ik dacht dat mn laatste uurste geslagen had. Zeer omstuimige vaart er naartoe. Terug niet met de boot. Te ruig. Kleinstukje varen en toen met een busje.
    Ik wens jullie het beste!

• 20 November 2018 - 22:26

Aad En Heleen :

Hoi Gerry, Bedankt voor je info. De winter is hier dit jaar koud en lang geweest. Na woensdag trekt het open. Dit wachten we even af in Puyuhuapi waar we met credit card kunnen betalen. Hierdoor moesten we ons knusse hospedaje met bikers en backpacker verlaten en zitten we nu tussen de cardrivers. Zonde om nu door de regen te fietsen en niets vd omgeving te kunnen zien.WS valt tegen, geen reactie of goed adres.
    Stemming blijft goed, gr.A&H

• 21 November 2018 - 08:11

Aad En Heleen :

En voor Pieter: Herzlichen Glueckwuenschen mit Ihrem Geburtstag. Dit vanuit hotel Alemana van een nazaat van een Duitse pionier. Es regnet noch immer.

• 21 November 2018 - 14:29

Pieter Kemper:

Danke schoen....muchos Gracias, der verdammte regen.

• 21 November 2018 - 18:20

Hier oogt de pluim van vanavond 21.12 uur vanaf 2 december echt winters. De huidige koude stelt niet veel voor dit in tegenstelling tot mijn eerdere berichten. Kijken of deze bewaarheid wordt...

• 24 November 2018 - 08:20

Els:

Mooie reisverslagen en foto's. Jullie zien er goed uit!