afkickweekend Valparaiso - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Aad en Heleen - WaarBenJij.nu afkickweekend Valparaiso - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Aad en Heleen - WaarBenJij.nu

afkickweekend Valparaiso

Door: A&H

Blijf op de hoogte en volg Aad en Heleen

14 December 2018 | Chili, Valparaíso

We laten de fietsen en de meeste bagage in Santiago achter (hostal Matsofy) en nemen de bus naar Valparaiso dat aan zee ligt. Altijd zonnig daar en geen last van de smog van Santiago.
Eerst met de Uber taxi naar het busstation en daar tickets gekocht
Dat hele bussysteem is zeer efficiënt. Je krijgt stoelnummers en 5 min. later rijden we al.
In Valparaiso hebben we (ook via Booking.com) een soort van hostal. We sjouwen eerst door het centrum, gaan uit eten bij een Peru-restaurant en sjokken dan het laatste stuk steil omhoog door een alternatieve kumstenaarswiijk naar het adres Cambridge 10. Dat is een steegje (alleen trappen) en we lopen er straal voorbij. Aad vraagt het iemand en jawel hoor, dat blijkt de eigenaar te zijn. Fraaie tuin en terras, en aardige kamer. We hebben er 2 nachten geboekt maar worden dat er 4 ?
Ja, het worden er 4. Het zijn toch rare afkickverschijnselen. Valparaiso is een boeiende stad maar ons actieniveau is erg laag. De eerste dag was er weinig beweging in Heleen: moe, buikkrampen en nu eindelijk van die keelpijn afkomen. Dat lukt met lang rusten.
Vandaag begint Aad plotseling na het ontbijt met forse diarree.
We gaan toch low active op pad. Het museum: Belle Artes in een mooi palaccio, viel wat tegen. Het waren vnl. europese schilders uit de 19de eeuw . De persoonlijke verzameling van ............
Mooi uitzicht over de baai. Dan via de steile ascendor naar beneden en met de bovengrondse metro, langs de kust naar het strand en de visafslag/ markt.
Dit nieuwe sprintertje rijdt over het oude spoor. Langs het spoor roesten de oude treinen decoratief weg.
Het wordt een relaxed stranddagje. Aad ligt als een luie magere zeeleeuw onder een parasol te slapen. Is niet voor te stellen. Zie foto. Voor ons zien we zeehonden of zijn het jonge zeeleeuwen in zee zwemmen.
Zij en de meeuwen en pelikanen weten allang dat hier de visafslag is. Alle bijvangst en visafval wordt hier over de pier gekieperd boven op de logge zeeleeuwen. Voo iedereen is er wel wat.... en voor mij mooie foto's en straks ...een lekker zwaardvisje in het restaurant.
Aad fleurt wat op in het restaurant met een Fanta naast de kerstboom.
De terugweg via de Unimarc gaat moeizaam.
Op bed met een dikke deken en paracetemol. Hopelijk knapt hij snel op.
Het is zaterdagavond en we horen veel muziek buiten .

• 14 December 2018 - 12:00

Janita:

Ha Aad en Heleen,
    Erg leuk om jullie reis te volgen, ik ben wel jaloers! Valaparaiso vond ik ook erg leuk. Geniet van alle muurschilderingen en een wijntour (met mountainbike door de wijngaard en daarna proeven natuurlijk) is ook aan te raden.
    Veel groeten, uit Eindhoven tegenwoordig, Janita

• 14 December 2018 - 14:29

Henk Engbers:

Hoi Aad en Heleen,

geniet van het afkickweekend, heb je wel verdiend. Het is koud in nederland, dit weekend gaat de temperatuur weer omhoog......en zo gaat dat al een tijdje : jojo weer.

• 15 December 2018 - 08:17

Gerry:

Ja byzondere stad. Ik heb me toen aangesloten bij een free-tour stadswandeling. Ze leven vd donaties wat je de tour waard vindt. Was erg leuk en informatief ook. Je zult vermoedelijk wel n flyer gezien hebben ergens. Als je nog tijd hebt...

• 15 December 2018 - 09:42

Teja Kip:

Aad en Heleen

Prachtig jullie verhalen te lezen. Geniet verder van jullie reis en sla t.z.t. links af naar de Perito Morene gletsjer. Daarop lopen geef jullie zicht op een bijzonder landschap Verder fijn dat jullie ook vakantie tussendoor nemen ;-)).

• 15 December 2018 - 20:44

Jessy Cornet:

Tijd om naar huis te komen! Het sneeuwt!

• 16 December 2018 - 09:39

Lien:

Zo stoere fietsers, volgens mij zit het alweer bijna op. Ik zou nog wat langer blijven, hier is het koud.

• 16 December 2018 - 12:59

Frank Van Merle:

Hoi Aad&Heleen,

'k was 3 verhalen/updates achter door drukke weekenden en overvolle werkweken: net even bij gelezen en dan kom ik uit bij jullie relaxweekend voor de terugvlucht. En dan komt de realiteit hard binnen: JAMMER dat het er voor jullie opzit en ook JAMMER voor alle volgers: al die jaloersmakende verhalen/ervaringen/foto's.... Was wel heel mooi om zo een ietsiepietsie mee te kunnen liften achterop jullie fietsen! THX! Prettige thuisreis en tot spoedig weerzien in dit platte kikkerlandje!

• 16 December 2018 - 13:18

Pieter Kemper:

Valaraiso..... schijnt mooie badplaats te zijn, maar ook met een besmet verleden omdat hier in 1973 de staatsgreep tegen Allende begon met steun van de regering Nixon. De film “ Missing” geeft een macaber beeld hiervan. Nog iets van een herdenkingsmonument daar?

• 16 December 2018 - 15:12

Els:

Wat een boeiende verhalen en mooie foto's! Ik vind het fijn om te lezen dat het niet zo koud eindigt, dat jullie toch ook zonnig weer hebben. Wel rot dat jullie allebei ziek zijn geworden. Ik hoop dat je snel opknapt. en dan Goede thuisreis! XXX

• 16 December 2018 - 18:09

Aad En Heleen :

Over de dictatuur van Pinochet: de Chilenen verzwijgen deze geschiedenis volkomen. In Argentinië (Videla) is dat anders.
    De geschiedenis verhaalt hier alleen over figuren als Bernardo o' Higgins en lord Cochrane die 2 eeuwen geleden dit land van de Spanjaarden hebben bevrijd. Overigens telde Patagonia helemaal niet mee, daar zaten de Mapuche indianen en er was er niets om over te vechten.
    Valparaiso is een marinestad en de regering schijnt er te zetelen.

• 18 December 2018 - 16:17

Elly:

Jammer, dat er geen verhalen meer verschijnen van jullie. Ik heb even meegereisd. Goede reis terug en succes met het wennen thuis...

• 19 December 2018 - 05:24

Maria :

Het was mooi om jullie zo een beetje te kunnen volgen. Hopelijk kunnen jullie gezond en fit aan de terugreis beginnen. Tot ziens in het vlakke Nederland.