lago Blanco - Chaiten - La Junta - Reisverslag uit La Junta, Chili van Aad en Heleen - WaarBenJij.nu lago Blanco - Chaiten - La Junta - Reisverslag uit La Junta, Chili van Aad en Heleen - WaarBenJij.nu

lago Blanco - Chaiten - La Junta

Door: A&H

Blijf op de hoogte en volg Aad en Heleen

17 November 2018 | Chili, La Junta

We kamperen in het Pumalin Sur natuurpark bij het Lago Blanco. We hebben hier met Detlef ook afgesproken. Het regent de hele nacht maar het tentje staat droog onder een overkapping. Dat is wel goed geregeld hier; in alle natuurparken (bijna heel Zuid Chili) zijn er ruime plaatsen met BBQ, picknicktafels en een afdakje.
Maar ja, door alle zweet moet je de buitentent toch nat inpakken. Nu ook.
Het is maar een korte etappe over ripio (gravel) en gelukkig eerder asfalt dan verwacht naar Chaiten maar we worden toch behoorlijk nat. Het hostal is van lovely Rita maar de boel een beetje warm stoken is er niet bij. Gelukkig zijn er meer gasten en het is er gezellig.
Uit eten valt mij zwaar tegen, beter opletten met bestellen en niet afgaan op elk advies: de dame van de supermercado duikt ineens in de restaurant keuken op. Supermercado is overigens ook een relatief begrip.

Volgende dag met een flauw zonnetje en op asfalt verder. Op de bergen ligt volop sneeuw en al vanaf geringe hoogte. Het is gewoon koud.
De NL camper die we al op de veerboot hadden gezien, haalde ons in en zij moedigden ons aan. Hier begint het Pumalin Sur park maar de vulkaan is net niet helemaal zichtbaar. Toch fantastisch mooi.
Door naar Puerto Cardenas waar we met Detlef hebben afgesproken. Edoch, hostal Lulu bestaat niet meer. Verder dus op de weg die ripio zou zijn maar net geasfalteerd! Na 6 km camping lago Yelcho, een kamer kost 150 dollar, het is goed weer dus kamperen. Detlef staat er al. We schuiven aan op zijn pitch. Hij vertelt dat er 's avonds in het hotel een BBQ is met Argentijnse vissers. We kunnen mee eten en het wordt een zeer gezellige avond, droge humor incl. heerlijke Chileense wijn.

Vandaag een korte etappe: alleen een bergpas over en achteraf viel het mee. Maar ja, alle bagage moet ook omhoog. Goed dat de nieuwe tent maar 2 kg weegt.
Uiteindelijk durf ik het Detlef te vragen: hoe zwaar ben jij ? Hij blijkt 130 kg te wegen en wil dus afvallen. Dat moet gaan lukken....
Vlak voor Villa St. Lucia zien we de aardverschuiving die 16 dec. vorig jaar precies de helft van het dorp verwoestte en 21 levens eiste.
Ons hostal El Mate staat precies aan de rand van de puinhoop maar is zelf net gespaard gebleven. Net hostal waar we de was deden en voor ons drieën hebben gekookt. Met de paleta de Madeira, een houten lepel.
S avonds nog gescrabbled: elk woord in een andere taal is toegestaan. Dat is voor Heleen een hele opgave maar toch wint ze weer. Chapeau.

In de lichte regen toch maar vertrokken en het werd inderdaad droog. Bijna 70 km licht golvend naar La Junta. En sinds een jaar asfalt; grote borden maken dat duidelijk. Twee prachtige hangbruggen en grote blauwe rivieren; dit is real Patagonia.
Detlef is al in hosteria Rayen. We krijgen nog een heel verhaal over de Carretera Austral te horen (initiatief van Pinochet maar alleen uit militair oogpunt, tegen Argentinië).
Nu nog even wat foto's uploaden. Wifi is goed.....

• 16 November 2018 - 03:52

Gerry:

Ja fijn dat ze die overkappingen hebben... Alleen niet boven de route...Succes.

• 16 November 2018 - 14:58

Elly:

De eerste nachtvorst is in aantocht. Het zijn nog speldenprikjes dus jullie kunnen nog rustig daar blijven. Leuke foto’s en verhalen. Zo genieten we een beetje mee.

• 18 November 2018 - 04:58

Pieter.kemper:

150 dollar voor een kamer....pfff. Lijkt we hartje Amsterdam. En dat in the middle of nowhere. Ze weten we van wanten daar. Over wanten gesproken: die lijken jullie daar ook nodig te hebben. Ziet er vrij fris uit. Maar ja, je zit ook aan de Humboldt Golfstroom.

• 18 November 2018 - 16:49

Viola:

Zo wat een mooie reis zijn jullie aan het maken! Al dieren gespot? Hopelijk nu een paar dagen droog weer met een zonnetje. Hier as woensdag kans op wat natte sneeuw. Winterjas moet nu in NL echt aan op de fiets naar NS:-)
    Succes deze week, groetjes Viola

• 18 November 2018 - 18:38

Liesbeth:

Hoi Aad en Heleen, wat een bikkels zijn jullie. Fijn om "mee te reizen" met jullie.
    Veel plezier en succes samen. groet Liesbeth

• 18 November 2018 - 18:48

Pieter Kemper:

Oja, waren er nog veel sporen te zien van de uitbarsting van de chaiten in 2008? Was toen wereldnieuws.

• 18 November 2018 - 21:48

Aad En Heleen :

Van die uitbarsting is niets meer te zien. De weg is nieuw geasfalteerd en gaat er in een grote boog omheen. Verder was het heel slecht weer en reden we snel naar Chaiten. Elders zie je af en toe wel het effect van uitbarstingen, kale bomen en veel zwart gruis. Overigens, er zijn veel vulkanen en in de dorpen zijn de vluchtwegen goed aangegeven.
    Er over het weer: even 3 dagen doorbijten d.w.z. we blijven in dit hostal. Woensdag hier ook natte sneeuw verwacht. Daarna wordt het veel beter.
    We hebben hier een soort eigen berghut in Puyuhuapi en stoken de kachel zelf goed op.

• 19 November 2018 - 16:01

Gerard Murre:

Jullie hebben flink wat bagage maar dat moet ook wel als het zo koud en nat is. Ik moet denken aan onze tocht van de Noordkaap naar de Lofoten. Of IJsland, toen had ik een Bob trailer met zo veel tassen dat ik me er voor schaamde. Maar koud en nat is ook niet leuk. Dat afzien maakt de vakantie toch meer waard vind ik. Geeft later meer"weet je nog" momenten dan dat alles makkelijk verloopt. Jullie gaan het wel redden. Vuurland wacht.

• 19 November 2018 - 17:32

Hanneke:

WoW, wat een vakantie. Ik doe het jullie niet na. Chapeau!