naar lago General Carrera - Reisverslag uit Puerto Tranquilo, Chili van Aad en Heleen - WaarBenJij.nu naar lago General Carrera - Reisverslag uit Puerto Tranquilo, Chili van Aad en Heleen - WaarBenJij.nu

naar lago General Carrera

Door: A&

Blijf op de hoogte en volg Aad en Heleen

30 November 2018 | Chili, Puerto Tranquilo

30-11 Allereerst: het weer is volledig omgeslagen, gisteren nog bewolkt en wat regen, maar vandaag volop zon en het blijft mooi.
Dat betekent wel veel stof op de ripio wegen. Het is wat drukker (relatief begrip) bij dit meer, dus veel stof happen.
Dinsdag vertrokken uit Coyhaique, en de hele dag asfalt. Zonnetje, klimmetje, en tot slot een natuurpark.
Het kan altijd nog gekker: we komen Adrian tegen, een kleine man uit Singapore die al 2 jaar op een skateboard en met een soort kinderwagen met alle bagage onderweg is. We lunchen met hem. En later komt hij ook op de Conaf camping op 1000 m. Frisse nacht maar wel prachtig. Dus de Volgende dag de afdaling met 8 haarspeldbochten die je in elke folder ziet. En het is ook echt prachtig. Belangrijk, nu rechtsaf naar Cerro Castillo. Lekker uit eten 's middags.
Het viel mee dat er naar Cerro nieuw asfalt lag maar erna is een ander verhaal. Ze zijn met de weg bezig en dat betekent dat het ripio wat er al jaren ligt en mooi is platgereden, is opgebroken. Je moet door een grintbak ploegen en dan blijkt verderop dat de weg tussen 1 en 5 dicht is (nou ja, voor ons dan). Het meeste verkeer is van aannemers en die mogen wel. We wachten samen met Detlef en de 2 Fransen die later aankomen. Enfin, de tijd vliegt om en even later zijn we op de camping van Los Nires. Mooi, met nieuwe schuilhutjes.
We konden mee eten op de camping en deden dat met de fietsers. Verder is er in dit voorseizoen niemand. Overigens, die Fransen zijn veganist ! Dapper in zo'n vleesland.
Donderdag (o ja? we hebben eigenlijk geen idee van de dagen) vroeg op voor een Sleutel - etappe naar camping Doña Dora. Er is hier verder helemaal niets behalve dan dat gedoe de eerste kilometers met wegwerkzaamheden. Deze etappe is een zware: soms harde wind tegen, slecht ripio, vieze klim en het begint ook nog te motregenen. Maar dat geldt dan voor het 1e deel, het 2e is (veel) beter maar als we bij Dora aankomen) hebben we het allebei wel gehad. Detlef is zijn tent aan het opzetten. Eerst doen we Dora de groeten van onze stadsgenoot Gerrie van Lankveld die hier 3 jaar geleden 5 dagen is gebleven om bij te komen van het slechte weer. Dan hebben wij het beter want het is droog en klaart op; weer zien we allemaal besneeuwde bergen om ons heen.

En weer de tent droog ingepakt, gezellig ontbijt met eieren van Dora en pas laat op pad voor slechts 38 km. Maar dan wel bad ripio. Al snel een nieuwe koffietent annex restaurant annex camping want dat doen veel Chilenen er zo bij. De koffie con leche (alleen maar leche) is heerlijk. Detlef voegt de toko toe aan iOverlander. Dit is echt van groot belang voor de Ruta 7 gebruikers. Vaak geven wij ook een update.
In Puerto Tranquillo snel naar de hospedaje die een andere naam heeft. Uit eten met bier en pizza en aan het meer een ijsje als dessert. Welterusten!

• 01 December 2018 - 05:10

Gerry:

Wat leuk dat jullie bij Dora langs zijn geweest. Ik zou wel weer naar ze toe willen. Jullie gaan vast naar de Capillas de Marmol. Geniet ervan... en hopelijk rustig water. En het mooiste stuk carreterra komt er aan. Dit was tenminste mijn beleving. Heerlijk dat je nu mooi weer hebt. Na Coihaique zegt met dat te weer stabieler is en minder nat dus hopen dat dit nu ook zo is!

• 01 December 2018 - 18:27

Elly:

Wat een mooie foto's zeg. Hier is het weer maar saai. Regen. Morgen zou de HLSK opening zijn op Flevo on Ice maar het is Flevo no Ice. Dus we wijken uit naar de kunstijsbaan in Dronten. Voorlopig nog geen vorst. Koning Winter wacht gewoon tot jullie terug zijn en de IJzeren Man op kunnen. Die is er gelukkig nog. Op vele anderen vennen kan je niet meer op omdat ze gewoon droog staan. En de ijsmeesters van buitenijsbanen hebben problemen omdat er te weinig water is. Dus als het gaat vriezen is er minder ijspret. Of het moet nog heel veel gaan regenen. Misschien kunnen jullie wat regen deze kant op sturen?
    Om te fietsen heb je geen regen nodig. Alleen maar goede wegen en die hebben jullie af en toe wel als ik het zo lees. Wat gaan 2 maanden toch snel. Geniet er nog maar van.

• 02 December 2018 - 12:50

Myriam:

Lieve luitjes,

Wat een schitterende avontuur zijn jullie aan het beleven....Niet altijd even ideaal als jullie zouden willen maar wonderlijk is het wel!
    Volgens mij genieten jullie ook van de mindere zaken. Geweldig!
    En blijf vooral zo goed bezig. Nog veel moois en plezier toegewenst!

Vriendengroet van
    Myriam

• 02 December 2018 - 14:34

Gerard Murre:

Prachtige watergrotten zeg. Wonder der natuur.

• 02 December 2018 - 15:22

Jessy Cornet:

Zo, nou zijn jullie ineens alweer over de helft, ik was een beetje achter met lezen. Hier nat en donker en de evergreen top 1000 op radio 5 gaf afgelopen week het gevoel dat de kerstvakantie al was begonnen. Haardvuurtje aan en stamppotten eten. Ik fiets dapper op en neer naar de praktijk nu de bus is verkocht en we met één auto oefenen. Toch wel een beetje jaloers op jullie avontuur, zo helemaal weg van het dagelijks gebeuren. En leuk al die ontmoetingen met andere reizigers.

• 04 December 2018 - 20:58

Lia:

Lieve familie,
    Ziet er gelukkig stukken beter uit met die blauwe luchten en blote benen! En prachtige natuur.
    Ik zag ondertussen wel op tegen weer een verslag met regen, kou en geen asfalt! Laat staan dat ik het zou moeten fietsen. Haha.
    Ik hoop dat jullie het een beetje gehad hebben met de ontberingen en nog lekker kunnen pedaleren in een prachtige omgeving!
    Nog veel plezier.
    Liefs Lia

Ps. Lees je nog weleens een app of komen die niet door?
    Op welk telnr zijn jullie bereikbaar?

• 14 December 2018 - 14:50

Henk Engbers:

Hoi Aad en Heleen,

Ja , je komt allerlei "vreemde " vogels tegen onderweg. Ik zag in Frankrijk 's iemand met een Supermarktkarretje het land doorkruisen. Dit jaar kwam ik in Brantôme een Amerikaanse tegen op een vouwfiets met daarachter een fietskoffer/fietskarretje. De vouwfiets paste daarin en zo vloog ze goedkoop en gemakkelijk de wereld rond.

Volgend jaar Australië ?

• 27 December 2018 - 14:56

Joeri En Margreet:

Hoi Aad en Heleen,

Eindelijk hebben we de tijd om jullie site te bekijken. En wat leuk om jullie ervaringen te lezen over stukken die wij ook hebben gefietst. Mooi om te lezen en zo te zien hebben jullie een goede tijd gehad. Adrian is trouwens veilig in ushuaia aangekomen! We kwamen hem tegen bij de bakker in Tolhuin en weer in Ushuaia.

Groeten Joeri en Margreet (dat stel dat in de regen vertrok langs de ruta de los 7 Lagos)

• 27 December 2018 - 14:59

Joeri En Margreet: