naar Chile Chico - Reisverslag uit Chile Chico, Chili van Aad en Heleen - WaarBenJij.nu naar Chile Chico - Reisverslag uit Chile Chico, Chili van Aad en Heleen - WaarBenJij.nu

naar Chile Chico

Door: A&H

Blijf op de hoogte en volg Aad en Heleen

05 December 2018 | Chili, Chile Chico

Geen pakjesavond voor ons maar rijmen lukt nog wel:
dit is mijn stelling
Je neemt iedere helling
In de juiste versnelling.
Ja, het materiaal houdt zich goed, alleen heeft Heleen zo'n slag in haar voorband; dus toch ooit te hard opgepompt. Terwijl de pomp het aantal bar (max 4) aangaf.
Rio Tranquillo, aan dat grote meer. We doen de naam eer aan en blijven er een dag zodat we de Marmol caves kunnen bezoeken. Een paar foto's stonden al bij het vorige verslag. iOverlander waarschuwde voor snelle kleine bootjes waarin je zeiknat zou worden als je al niet overboord sloeg. Maar het is mooi rustig weer. Het klopt dat het snelle bootjes zijn. Ze lieten alles goed zien en na anderhalf uur ben je weer terug.
In een hostal kun je meestal met de pot mee eten en dat doen we vanavond. Altijd gezellig met meerdere gasten...

Zondag staat in het teken van het afscheid van Detlef. Wij gaan later die dag linksaf de routa 265 op. We fietsen nog gezamenlijk over het slechte gravel (ripio). Voor het afscheid eerst nog een flinke bak koffie en thee op zowaar het 1e ? terras deze vakantie. Nog wat foto's, een hug en dat is het dan.
Veel tijd voor overpeinzen is er niet want er begint voor ons al meteen een pittig klimmetje, en voor hem ook.
In Puerto Guadal vinden we snel de alternatieve, ecologisch camping Alma Verde en koken ons potje. Heike uit Berlijn is er ook en fietst de andere kant op. We sturen haar achter Detlef aan.
Alles op camping wordt gerecycled er is een grote kas en moestuin. Meer een educatief centrum a la de Kleine Aarde in Boxtel.
De " campingbaas" is een creatieve, idealistische en gedreven jongeman die dit alles in 3 jaar heeft opgebouwd. Hij houdt nog een heel verhaal over De Chileen die het huis maar niet wil isoleren ( in de winter is het gewoon koud) en gewoon iedere dag de houtkachel opstookt. En dus 's morgens in de kou zit maar ja, dat is bij iedereen zo.
Overigens zagen we in Coyhaique de eerste 3 windmolens.

Nu begint weer een echte challenge: 107 km. (Routa 265) op en neer langs het Lago General Carrera en op en neer betekent hier steeds zo'n 200 a 300 hoogtemeters. Steile meters maar vaak over heel behoorlijk ripio en het weer werkt ook mee: flauw zonnetje, nog niet te warm en... wind mee !
Het zorgt er wel voor dat en veel stof opwaait door passerende auto's. We zijn er beiden al verkouden van geworden. De (weinige) automobilisten houden overigens goed rekening met ons.
Heleen gaat wat moeizamer vandaag en na 42 km. houden we het voor gezien. Onze wild camp heeft geen water dus dat moet je tevoren inslaan, we hebben 6 bidons. Maar de eerste 2 beken die we passeren, blijken ravijnen van 100 m. diep. Wel mooi hoor ! Iets verderop wordt een huis gebouwd en daar krijgen we water uit een slang. Ach, het zand zakt in de bidons wel naar beneden.
De campingplek is heel mooi, 's nachts harde winden maar wij liggen rustig in de luwte en hebben goed geslapen. s avonds komt de gaucho te paard nog een keer met zijn koeien langs en vraagt of wij llast van de koeien hebben. Nee, die vlaaien zijn al aardig uitgedroogd. De koeien staan ons eerst wezenloos aan te staren. Na 10 min. lopen ze door.
Nu moeten we de volgende dag wel die 64 km maken. Alles zit mee, alleen blijkt de lago laguna verde de afgraving van een kopermijn (zie foto). Het laatste stuk naar Chile Chico gaat in volle vaart naar beneden. Ik haal 60 op ripio, maar ze hebben dan ook de steentjes afgedicht met een soort klei. Toch blijft het oppassen; vooral in een bocht zit je zo in een grindbak.
Vandaag moesten we wel meer dan 5x afstappen en dat is eerder nog niet gebeurd.
Goede camping bij hosteria Patagonia (zo heten er hier wel meer). Uit eten met oa. een halve liter bier. Het vocht moet nodig aangevuld.

5 december: geen schoorsteen, geen pakjes. De eerste kerstbomen en kerstmannetjes hier gesignaleerd. Prachtig weer. Eerst naar de wasserette, dan naar het tourist office. Morgen naar Puerto Ibanez niet zo handig (8 uur), dan maar overmorgen, 16 uur.
Op de site van Navimag lukt het boeken van een hut op de bootverbinding Chacabuco - Puerto Montt nog steeds niet. We emailen naar sales@navimag.cl Na 2 uur antwoord: het kan niet, niet voor passagiers. Gisteren ging de laatste met passagiers. Wat nu ??

• 05 December 2018 - 17:14

Huub En Moniek:

Mooie verhalen... Sinterklaas is onder de indruk van jullie avontuur, geniet ervan zolang het nog duur....t. rijmt bijna, ha ha....

• 07 December 2018 - 18:48

Pieter Kemper:

Leg eens uit wat je bedoelt met,” het kan niet, niet voor passagiers”. Bedoel je daarmee dat passagiers zonder auto niet meekunnen? Want ik neem aan dat die ferry toch wel met een doel vaart en niet leeg heen en weer tuft? Ik ben benieuwd hoe jullie dit oplossen.... niet te gauw af laten poeieren. Succes!

• 08 December 2018 - 19:18

Gerard Murre:

Jullie vorderen gestaag. Ik ben benieuwd hoe het afloopt met de veerboot. En Aad kan nog steeds op zijn hurken zitten op z´n 64ste! Ik niet.

• 09 December 2018 - 18:44

Odette:

Hoi Aad en Heleen,
    Ik zal onderhand maar eens reageren op al jullie prachtige, spannende verhalen, want voordat ik het weet zijn jullie er weer.
    Wat een onderneming zeg met alle ups en downs, maar vooral ontzettend mooi om mee te maken!!
    En leuk ook zo onderweg al die mensen die ook rondreizen of bewoners. Prachtig kleurrijk en veelzijdig.
    En wat een prachtnatuur zeg. Bereid je voor op iets minder kleurrijk hier!!!
    Morgen ga ik even bij jullie op bezoek in Den Bosch, de verjaardag van Noumé vieren.
    Nou Aad en Heleen succes met thuis komen want met jullie laatste verhaal houden jullie het wel spannend.
    GENIET en als het echt niet anders kan dan blijven jullie toch gewoon een beetje langer!!

Lieve groetjes Odette