Naar Santiago - Reisverslag uit Balmaceda, Chili van Aad en Heleen - WaarBenJij.nu Naar Santiago - Reisverslag uit Balmaceda, Chili van Aad en Heleen - WaarBenJij.nu

Naar Santiago

Door: A&H

Blijf op de hoogte en volg Aad en Heleen

09 December 2018 | Chili, Balmaceda

Aad maakt er wel een cliffhanger van. Nu weer wifi op de camping. We hebben voor 12 december een binnenlandse vlucht geboekt van Balmaceda naar Santiago.
Was wel even balen dat de boot niet meer gaat. Er waren 2 veerboten: een voor reizigers met of zonder auto, en een vrachtboot. De reizigersboot ging 4 december voor het laatst. Op het bureau v d rederij, Navimag wisten ze ons dit niet te vertellen. Ze kon ook niet op internet een boeking voor ons doen maar verzekerde ons dat we zeker meekonden.

Inmiddels zijn we het grootste meer van Chili overgestoken. Strak blauwe lucht en een golvend meer met een forse Noordwesten wind.
Zonder wind geen Patagonia lees ik net.
Wij hebben de afgelopen weken veel plezier van deze wind gehad. Vaak gaf hij ons het laatste zetje in de rug , zo vlak voor de top.
Maar een dag, richting het westen hadden we tegenwind.
Eerste tip voor Patagonia fietsers: ga altijd van noord naar zuid. Een enkeling kwamen we tegen vanuit het zuiden. 2de voordeel: altijd de zon in de rug.
Nu zijn we aan de terugtocht naar Santiago begonnen en ervaren we de forse (tegen)wind. Veel harder dan de heenreis.
En dan vanuit het grote meer eerst omhoog; de Chilenen hebben deze asfaltweg prachtig aangelegd. En zo komen we uit onderaan de 8 haarspeldbochten die we eerder zijn afgedaald. Hier is camping Arbolito maar zonder de beloofde wifi. We staan er schitterend met uitzicht op het noordelijke ijsveld, de Campo de Hielo Norte. 's Nachts loeit de wind om de tent. Maar eerst op en neer naar Cerro Castillo voor uit eten (hetzelfde restaurant) en de boodschappen, niet teveel, niet te weinig en gokken dat er morgen weer nieuwe kansen zijn.
Next day dan de klim. Het valt enorm mee (of hebben we steeds betere conditie ?). We worden afgeleid door de Patagonia Triathlon. Zij hebben eerst bij Puerto Aysen in zee gezwommen en fietsen nu ons tegemoet. Het is een internationaal gezelschap. En dan moeten ze nog een volle marathon. Onze klim wordt steeds makkelijker maar uit de wind zitten is er niet bij.
De camping in El Blanco is geweldig. Het is een soort van groot appartement waar je toevallig in je tentje buiten slaapt. Een alleraardigst campingbeheerster. Ze zorgt goed voor haar gasten en dieren( kippen, ganzen, koeien, honden en poezen). Later komt er nog een Braziliaan aanfietsen die met ons mee eet. We blijven 3 nachten op deze camping. Tot we woensdag naar Balmaceda, vlak voor Argentinie fietsen en naar Santiago vliegen.
Voor do en vr zijn de overnachtingen in Valparaiso ook algeboekt. Dinsdag 11 dec in El Blanco kan wel eens de laatste campeernacht in Chili zijn.

Tja, de laatste week..... Wat maakt dit nu een echte wereldreis en wat niet meer ? Dat "niet meer" heeft vooral met Internet te maken. Iedereen heeft een mobieltje, allemaal WhatsApp, Mapswithmee en iOverlander. En op TV (die we nauwelijks zien) dezelfde formats. En het feit dat het asfalt oprukt, helpt ook niet mee. Toch een wereldreis: helemaal weg van alles, de ontmoetingen met andere reizigers, prachtige vergezichten, grote delen ripio, alles onder het stof (en daardoor verkouden), onzekerheid over waar wat te krijgen is (contant geld bv.) maar ook gehannes met het Spaans.(de Chileen slikt de helft in).

Het Sky vliegtuig vertrekt stipt op tijd maar zonder onze benzinebrander maar gelukkig met de fietsen; ze deden even moeilijk dat we ze niet konden verpakken. De stove werd er bij de controle uitgevist want stonk teveel naar benzine. De fles mocht wel mee. De vlucht voerde over alle meren en vulkanen waar we eerder langs zijn gefietst. Soms herkenbaar (Osorno), soms ook helemaal niet. De vulkaan Villarica bij Pucon was nu vanuit het vliegtuig in de zon goed zichtbaar.

In Santiago moesten we lang op de bagage wachten. Benieuwd naar de fietsen. Bij Heleen was de koplamp afgebroken maar verder alles oké. Nu met een taxibusje van Delfos naar ons hotel dat we via Booking.com hebben geregeld. Want iOverlander is niet op deze grote stad gericht. Het is een geweldig hotel ( mensen en ontbijt).
We kunnen onze fietsen en bagage daar achterlaten zodat we nog 4 dagen in Valparaiso kunnen doorbrengen. Gewoon vakantie houden, uitrusten en relaxen.

• 10 December 2018 - 07:15

Tom Godefrooij:

Waar blijft de tijd? Al weer bijna op weg naar huis...
    Maak er een mooie laatste week van!
    GroeTom

• 10 December 2018 - 12:42

Gerry:

Goh wat jammer van die boot!
    Goede reis terug en wie weet het verhaal een keer life vernemen.

• 10 December 2018 - 14:01

Reinou:

Geniet van jullie laatste week alweer! We zijn erg benieuwd naar nóg meer verhalen... Goede thuisreis en tot snel xxx

• 12 December 2018 - 13:38

Frits:

Wat een schitterende reis hebben jullie tot nu toe gefietst.
    Leuke foto's en de warme kontakten met de vele fietsgenoten uit diverse landen.

We hebben genoten van jullie reis indrukken.

Op weg naar de huis met naar we hopen toch noch op een zonnige afsluiting.

Groetjes Frits en Thea.

• 13 December 2018 - 18:17

Odette:

Nou als dat geen wereldreis was dan toch zeker een wereldse reis!!!
    Geniet nog van de laatste loodjes en goeie reis voor straks!!
    Groetjes vanuit vriezend NL,
    Odette

• 14 December 2018 - 06:20

Petra Fassaert:

Heb genoten van jullie reisverslagen, dank daarvoor. Geniet nog van de laatste week en alvast een goede terugreis toegewenst!

• 14 December 2018 - 14:40

Henk Engbers:

Hoi Aad en Heleen,

Het loopt allemaal op rolletjes, zo te lezen.
    Ja, dat gedoe met de benzinebrander ken ik. Weet je nog dat je een mes meenam aan boord van dat Toros Air toestel, Turkije....en dat mes niet terugkreeg ? De benzinebrander werd ooit in Malaga uit de ruimbagage gepikt, via röntgenapparatuur. Ik had de benzine eruit laten lopen in de WC op het vliegveld, de beambte was niet te overtuigen en haalde er een hogere aap bij. Die draaide de dop eraf, hield dat ding op z'n kop.....er kwam nog een drupje uit...en toen was het gewoon een stuk ijzer, en dat mocht weer terug in de doos: muchas gracias.

• 16 December 2018 - 19:03

Moniek:

Kom nog even lekker bij ja! Bedankt voor de verslagen.