Santiago en de eerste fietsdagen - Reisverslag uit Pucón, Chili van Aad en Heleen - WaarBenJij.nu Santiago en de eerste fietsdagen - Reisverslag uit Pucón, Chili van Aad en Heleen - WaarBenJij.nu

Santiago en de eerste fietsdagen

Door: aad & heleen

Blijf op de hoogte en volg Aad en Heleen

28 Oktober 2018 | Chili, Pucón

2 Nachten in Santiago bij Lake Sagaris (een kennis van Tom Godefrooij) geslapen. Santiago, veel drukte, uitgestrekte sloppenwijken en smog maar wel een mooi pre-Columbus museum. En een simkaart gekocht: +56 9 6227 5654.
s Avonds met Lake uit eten, heel gezellig.
26 oktober gebruikt om met de Turbus naar Temuco te reizen, bijna een 10 uurs zit (incl. vertraging). De fietsen eerst weer gedemonteerd, alleen hoef je nu de banden niet leeg te laten lopen.
Reizen doe je in Chili met de bus: goed georganiseerd, gereserveerde plaatsen (SEMI CAMA) en niet duur. Ieder uur komt de bussteward langs met drankjes of bestelling voor maaltijd die even later bij restaurant wordt opgehaald.
Onderweg verandert het landschap, van dor en droog naar eerst wijngaarden en verder het frisse groen met bloeiende koolzaadvelden. Het is lente !
In Temuco op het busstation de fietsen gemonteerd maar de rem van Heleen zit niet goed. In het donker naar een hostel gefietst dat Lake ons had aanbevolen. Niet slecht maar voor die prijs hadden we meer verwacht.

Prima 1e fietsdag (27-10), rem gelukkig gerepareerd en in een lekker zonnetje door een soort Ardennen-landschap met in de verte de besneeuwde Andes. Halverwege de dag een bezoekje aan een eerste camping die gerund wordt door een Duits echtpaar. Zij hebben ons Kaffee und Kuchen voorgezet. Heerlijk. Hun seozoen begint volgende week. Chilenen komen hier vaak vanuit de stad, alleen overdag om buiten te recreeren.
Je ziet hier langs de weg veel eenvoudige houten huisjes (met blaffende hond). Als je een halve hactere land koopt mag je daar een huisje op zetten. Het maakt niet uit hoe het eruit ziet. Er is hier geen schoonheidscommissie. Voor de veiligheid staat er altijd een hek om het land. DE huisjes zijn zeer verschillend
Onze eerste camping weer toch een cabana. Bij Las Hortensias. Goede keus: het regende de hele nacht.

Zondag wachtte ons de eerste beproeving: een weg met 16 km. gravel. Vooral het eerste stuk was steil, daarna ging het wel. Gravel heb je dus in verschillende gedaantes: lossen stenen (het ergst), wasbord (golvend wegdek), zachte blubber waarin de banden iets wegzakken maar ook hard gravel waarop je kunt doorfietsen en zelfs tot 40 km/uur kunt afdalen. Wel prachtig natuurschoon om ons heen en af en toe met de zon erbij.
In Villarrica uitgebreid uit eten en zo de eerste 3 buien ontlopen. Op weg naar Pucon ging het helemaal mis: stromende regen en alle regenkleding moeten aandoen. Gekozen voor zo snel mogelijk droog onderdak en dat biedt dit Gecko backpackers hostal. En terwijl ik dit tik, giet het verder!. Op de TV hier integraal Ajax - Feijenoord, het moet niet gekker worden.

• 29 Oktober 2018 - 07:34

Tom Godefrooij:

Zo, de kop is er af. En ja, beproevingen horen er bij, dat maakt de verhalen later des te mooier. Maar wel maat houden natuurlijk!
    Goede tocht verder!

• 29 Oktober 2018 - 15:33

Sjanie Quist:

Mooi om te lezen dat jullie goed zijn aangekomen en al lekker hebben gefietst. Tja regen.....wat moet ik daar van zeggen: hebben we hier nog wel nodig, dus stuur maar door! Hoop dat jullie ook nog wat kunnen kamperen met lekker weer! Ik blijf jullie volgen!

• 30 Oktober 2018 - 17:14

Frank Van Merle:

Hoi Aad&Heleen,
    Moet wel heel "fijn" voelen, dat jullie de regenpakken niet voor niks meegenomen hebben! Hopelijk hebben jullie ze na de 1ste testdagen niet al te vaak meer nodig! (Je kon ze trouwens vandaag in NL ook heel goed gebruiken: 't viel vandaag met bakken uit de lucht bij amper 7 C!) Leuk dat jullie er ook steeds een paar foto's bij plaatsen, die vertellen soms details die je niet kunt omschrijven. Ik hoop dat jullie veel mooie dagen zullen krijgen, weinig problemen met de fietsen en goede gesprekken mogen hebben met de lokale bevolking! Groetjes uit Uden, Frank.

• 30 Oktober 2018 - 18:41

Jan Van Kempen:

Beste Aad en Heleen
    Ik zie al meteen een paar gitaristen staan. Dat is een goed begin met Zuid Amerikaanse gezelligheid.
    Veel plezier en geniet van de vele ervaringen.